Fungsi Unit Pendidikan Pelanggan PTSL



Apa? tugas dekat perpustakaan susun buku je? πŸ’ƒπŸ’ƒπŸ’ƒπŸ‘€πŸ‘―

haaa, ni sebenarnya salah sangat sangat.

terus je kita sambung okey.Bagi yang tak tahu tentang tugas dekat Unit Pendidikan Pelanggan ni sebenarnya ada banyak lagi.

Apakah yang banyak lagi tu? banyak sangat ke? ya , sini aku listkan satu per satu.

  Antara tugas mereka di unit ini adalah :

1.Memberikan pendidikan formal dan tidak formal kepada pelanggan.
2.Menguruskan taklimat perpustakaan untuk pelajar baharu.
3.Menguruskan taklimat pelajar luar
4.Mengadakan pustakawan seranta kolej dan fakulti
5.Menguruskan ruangan untuk orang kelainan upaya (OKU)
6.Menguruskan tempahan bilik
7.Menguruskan koleksi rujukan
8.Membuat pengindeksan
9.Mengimport maklumat penailaian
10.Menguruskan i-quest
11.Menguruskan peminjaman buku melalui ptsl drive thru
12.Menguruskan modul pelajar sekolah menengah dan pelajar STPM.  


  TadaaπŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’’πŸ’£πŸ’£πŸ’£πŸ’£πŸ’£πŸ’£πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯πŸ’₯ jadi banyak ke tidak. HAHAHAHA,ya mestilah banyak kan. Jadi, aku tak akan sentuh dekat tempat yang dah aku sentuh iaitu di nombor 8  dan 9. 

  Jadi, mari kita mulakan dengan nombor satu okey. iaitu memberikan pendidikan formal dan tidak formal kepada pelanggan.Apa pendidikan formal tu? haa pendidikan formal adalah dengan terlibat secara langsung dalam menyediakan pendidikan seperti Kursus Kemahiran Maklumat (KKM) yang akan dilakukan secara berjadual di perpustakaan.

  Kursus KKM ini mempunya 5 modul utama. Di antara 5 kursus utama modul ini, 3 daripadanya adalah daripada modul yang disediakan oleh Unit Pendidikan Pelanggan. Modul-modul tersebut adalah Penyelidikan perpustakaan, Penulisan Gaya Ukm melalui perisian Endnot dan Mandeley dan yang terakhir adalah dari modul koleksi iaitu diambil dari koleksi islam(untuk pelajar dari fakulti islam) dan koleksi dokumen.   
Ni adalah contoh yang digunaa pakai dalam perisian Mendeley



  JADI, kita berbalik kepada pendidikan yang tidak formal. pendidikan yang tidak formal adalah seperti yang aku bagi tahu di entri sebelum ini iaitu rundingan di Meja Penasihat Membaca.





  Untuk pengetahuan korang semua.Aku hanya akan "Highlinght" point penting je tahu. 


  Setersunaya,aku akan pergi ke bahagian yang paling best sekali iaitu menguruskan ruangan untuk Orang Kelainan Upaya (OKU). Bahagian ni bagi aku seronok sangat sangat, sebabnya aku pun baru tahu dari Puan Nik Salimah.Kalu Puan tak bagi tahu serius tak tahu tahu jugak kan.Okey sini aku ceritakan.

  Ruangan ini mempunyai kemudahan seperti meja , kerusi dan komputer yang disediakan khas untuk orang yang kurang penglihatan yang dilengkapi dengan perisian Jaws. Selain itu, unit ini juga turut menyediakan pakej maklumat dan khidmat pembacaan kepada warga OKU,dalam mencari bahan-bahan yang mereka inginkan dan sekali gus membantu mereka untuk mendapatkan maklumat.Bahagian ini akan diuruskan sepenuhnya oleh Encik Shahrudin. JADI, tunggu apa lagi, ada tak yang berminat nak jadi sukarelawan perpustakan. Haa boleh cari Encik Shahrudin nanti taw.πŸ‘€πŸ‘€πŸ‘€❤❤❤❤  


   Apakah I-Quest?    



  I-Quest merupakan satu laman web yang digunakan sebagai medium untuk membantu penyelidik, ahli akademik dan pelajar mendapatkan sumber maklumat penyelidikan.

   Jadi, apa yang unit ni buat? dalam i-quest ni,

  Di laman web I-Quest, Unit Pendidikan Pelanggan menguruskan dua borang penting iaitu borang buku yang tidak dijumpai di rak.(mohon dalam i-Quest) dan borang peminjaman antara perpustakaan seperti perpustakaan UPM,UM,UIA,dan juga British Library. 


  Selain itu,Unit ini juga turut menguruskan PTSL drive Thru, Apa itu PTSL drive Thru? 

    pelaggan yang mempunyai masalah untuk meletakkan kenderaan dan juga masalah lain,bolehlah menggunakan perkhidmatan PTSL Drive Thru ini. Antara  butiran yang perlu diisi adalah  seperti nama, nombor plat kenderaan, nombor telefon dan sebagainya..

Borang boleh didapati di laman web perpustakaan UKM.



     Ini merupakan contoh borang yang perlu diisi dalam google docs
                                                                               
                                                     


   OKey, aku rasa yang lain-lain tu, fungsi dia sangat jelas kan untuk difahami , haa , banyak kan.Mana ada susun buku je tahu lepastu boleh balik."NO NO NO!!!!"😁😁😁😁😁 TIDAK sama sekali. Okey semua ? jelaskan. Ini maklumat tambahan taw. Kalau teringin nak jadi pustakwan dan kerja dalam perpustakaan yang besar besar dan hebat hebat, boleh lah pergi sambung master in library science. Kos ni pun dah lama di buka dan ianya bukan lagi untuk geng yang "low standard taw" . salah sangat-sangat. Jadi apa tunggu lagi. Boleh lah sesiapa yang berminat tu, pandang masa depan kejap. ahahahhaahaahha, okey semua, itu sahaja perkongsi tentang Unit Pendidikan pelanggan dari aku. Jumpa lagi nantiiiii,,,,




                                                                                  Manyaksayang- intanpayong  





























R

































   

Ulasan

Catatan Popular